reklama

Ministerské rošády

Premiér Robert Fico by chcel zlúčiť Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len MŽP SR) s Ministerstvom pôdohospodárstva SR. Ministerstvá chce zlučovať aj ĽS-HZDS. Ekológovia so zlučovaním nesúhlasia. Nesúhlasný názor podopretý argumentmi možno nájsť aj medzi kolegami - blogermi. K oponentom zlučovania MŽP SR s Ministerstvom pôdohospodárstva SR sa pridávam aj ja. Prečo? Odpoveď treba hľadať vo vzťahu medzi MŽP SR a hospodárskymi ministerstvami. Ministerstvo pôdohospodárstva SR je totiž jedným z hospodárskych ministerstiev.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

MŽP SR verzus hospodárske ministerstvá

Za klasické hospodárske ministerstvá možno považovať Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo pôdohospodárstva SR, Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR a Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

V krátkosti možno konštatovať, že medzi MŽP SR a skupinou hospodárskych ministerstiev panuje antagonistický vzťah, pričom spolu tvoria akúsi jednotu protikladov. Hospodárske ministerstvá sú zamerané na hospodársky rozvoj, MŽP SR stráži, aby tento rozvoj bol trvalo udržateľný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri viacerých príležitostiach som počul, že MŽP SR je brzdou hospodárskeho rozvoja. Toto prirovnanie sa mi celkom páči. Podčiarkuje význam MŽP SR. Kto by pochyboval o dôležitosti bŕzd, nech si ich odmontuje z auta a nech si vyskúša na vlastnej koži, čo to spraví. Snaha optimalizovať mechanizmus bŕzd tak, aby nebrzdili zbytočne a naopak účinne brzdili, keď je to potrebné, je úplne legitímna, ale len šialenec by brzdy demontoval alebo ich konštrukčne spájal s akcelerátorom.

V rámci hospodárskeho rozvoja plní rezort životného prostredia významnú regulačnú funkciu. Aby túto funkciu mohol plniť efektívne, je nevyhnutné zachovať jeho nezávislosť na hospodárskych ministerstvách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

MŽP SR verzus Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR

Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR vzniklo v roku 1995 pod pôvodným názvom Ministerstvo výstavby a verejných prác SR ako darček pre Ľuptákove Združenie robotníkov Slovenska po parlamentných voľbách v roku 1994. Združenie robotníkov Slovenska je dávno na smetisku dejín, ale Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR tu stále straší.

Vzťah medzi MŽP SR a Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR je zvláštny. Napriek tomu, že ide o ministerstvo zo skupiny hospodárskych ministerstiev, vzniklo tak, že bolo preň „odkrojené" z kompetencií MŽP SR a pridali sa k tomu niektoré kompetencie dovtedy patriace Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. MŽP SR prišlo o kompetencie v oblasti územného plánovania a stavebného poriadku. Exminister životného prostredia László Miklós počas svojho pôsobenia na poste ministra, ktoré trvalo dnes neuveriteľných sedem rokov, živil v sebe nádej, že tieto kompetencie sa vrátia späť na MŽP SR. Ani počas jednej z oboch Dzurindových vlád nebola na to politická vôľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problematika územného plánovania patrí medzi tie problematiky, ktoré možno považovať za výsostnú agendu rezortu životného prostredia. Problematika stavebného poriadku už nie. Nielen táto skutočnosť, ale aj mnohé ďalšie, na ktoré nie je v tomto krátkom texte priestor, sú dôvodom, prečo za optimálne považujem legislatívne a inštitucionálne oddelenie územného plánovania od stavebného poriadku s tým, že MŽP SR a Ministerstvo hospodárstva SR by prevzali každý svoju časť agendy.

MŽP SR verzus Ministerstvo zdravotníctva SR

Ministerstvo zdravotníctva SR má okrem kompetencií v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti, zdravotníckeho školstva, prírodných liečebných kúpeľov, prírodných liečivých zdrojov a prírodných zdrojov minerálnych vôd aj kompetencie v oblasti hygieny životného prostredia (kvalita ovzdušia, akustické a elektromagnetické znečistenie životného prostredia).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Táto skutočnosť má historické dôvody. Problematiku hygieny životného prostredia bolo potrebné zastrešovať už pred vznikom MŽP SR. Táto úloha celkom prirodzene pripadla rezortu zdravotníctva. Slovenská komisia pre životné prostredie, ktorá sa neskôr transformovala na MŽP SR, pozbierala kompetencie z viacerých ministerstiev, no na rezort zdravotníctva a jeho hygienu životného prostredia sa akosi „pozabudlo".

Uvedený stav nespôsobuje nejaké viditeľné problémy, ale existujú dva dobré dôvody na jeho prehodnotenie. Prvým je skutočnosť, že tzv. hygiena životného prostredia je bližšia problematike, ktorú rieši rezort životného prostredia a v porovnaní s ním je z hľadiska rezortu zdravotníctva tak trochu „off topic". Druhým je istá duplicita v prípade problematiky ovzdušia. Na MŽP SR sa tejto problematike venuje jeden odbor. To indikuje potenciál na zvýšenie efektivity výkonu verejnej správy vhodnou distribúciou kompetencií medzi týmito dvomi ministerstvami, a to najmä v dôsledku zníženia nákladov.

Ministerstvo financií SR verzus Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR

Vzťah týchto dvoch ministerstiev priamo nesúvisí s MŽP SR, pokiaľ však hovoríme o organizácií ústrednej štátnej správy, nemožno ho obísť. Poviem priamo, neviem, či by sa tieto dve ministerstvá mali zlúčiť. Uvediem však dva dôvody, jeden v prospech zlúčenia a jeden proti nemu.

Začnem dôvodom „proti". Vzťah Ministerstva financií SR k ostatným ministerstvám má v istom zmysle podobný charakter, ako vzťah MŽP SR k hospodárskym ministerstvám - je ich antagonistom. Lapidárne povedané, všetky ministerstvá chcú míňať a Ministerstvo financií SR ich ako strážca verejných financií v tom „brzdí". Ministerstvo práce, sociálnych veci a rodiny SR má míňanie peňazí takpovediac v popise práce.

Dôvod „za" je veľmi vážny. Spočíva v skutočnosti, že dane, odvody a sociálne dávky tvoria (majú tvoriť) jeden komplexný, vnútorne konzistentný a dobre fungujúci systém. Priznám sa, že je pre mňa ťažké predstaviť si, že by takýto jednotný systém mal byť tvorený, optimalizovaný a riadený z dvoch rôznych ministerstiev. Jednotný komplexný a vnútorne konzistentný systém daní, odvodov a sociálnych dávok existuje - zatiaľ vo forme návrhu. Jeho autorom je Richard Sulík a presadzuje ho strana Sloboda a Solidarita pod názvom „Odvodový bonus". Ide zatiaľ o jediný návrh, ktorý má potenciál účinne vyčistiť Augiášov chliev odvodov a sociálnych dávok, ktorého dôsledkom je na jednej strane zúfalá situácia niektorých jednotlivcov a rodín objektívne odkázaných na pomoc štátu, na druhej strane obrovský sociálny parazitizmus vyciciavajúci hospodársku silu štátu v miere, ktorá už možno prekročila jeho možnosti. K tomu treba prirátať netransparentnosť a obrovskú administratívnu náročnosť, ktorá prispieva k tomu, že súčasný systém má efektivitu parného stroja. Na to, aké ďalekosiahle dôsledky by mala realizácia tohto návrhu (odkrojila by napr. významný kus aj z problému známeho pod názvom „rómsky problém") je tento návrh stále nedocenený. Na druhej strane niet sa čo diviť - oboznámiť sa s 230-stránkovým dokumentom, aj keď napísaným formou prístupnou aj pre laika, si na rozdiel od pasívnej konzumácie rôznych fráz a hesiel vyžaduje istú námahu. Optimistickou správou je, že tento návrh si získava čoraz viac priaznivcov, vrátane mojej maličkosti.

Koncepčnosť

Pozrel som si Programové vyhlásenie vlády SR, či obsahuje nejaké zlučovanie ministerstiev. Nula bodov. Pozrel som si volebný program Smeru. Nula bodov. Nejaká koncepcia usporiadania ústredných orgánov štátnej správy, z ktorej by zlučovanie MŽP SR s Ministerstvom pôdohospodárstva SR vychádzalo? Neviem o nej. Odborná diskusia k nápadu zlúčiť MŽP SR s Ministerstvom pôdohospodárstva SR? Nezaznamenal som. Odôvodnenie? Zatiaľ som ho počul len z úst ministra pôdohospodárstva Stanislava Becíka. V zásade to zdôvodnil potrebou rezortu pôdohospodárstva získať bezproblémový prístup napr. k súhlasom, ktoré vydáva rezort životného prostredia (tak toto je presne ten dôvod, prečo by sa obe ministerstva práve nemali zlučovať).

Každé podobné rozhodnutie začína ako intuitívny pocit, „že by to tak bolo dobre". Nemalo by však na úrovni intuitívneho pocitu aj zostať a z tejto úrovne sa realizovať. Malo by dozrieť alebo zaniknúť v odbornej diskusii. Rezortné pohľady by mali vyústiť v pohľad nadrezortný. Ak zmeníme vzťah medzi dvomi prvkami v systéme, chtiac-nechtiac zmeníme celý systém. Koncepciu celého systému musíme potom nanovo definovať. V týchto veciach sa „strieľať od pása" nedá, ak nechceme „streliť capa".

Zlúčenie MŽP SR s Ministerstvom pôdohospodárstva SR považujem za nanajvýš nevhodné. Za najhorúcejšieho kandidáta na zrušenie považujem Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR s tým, že MŽP SR a Ministerstvo hospodárstva SR by prevzali každý svoju časť jeho agendy.

Obrázok blogu
Andrej Kučeravý

Andrej Kučeravý

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Moje meno vidíte pri každom článku na tomto blogu, v skutočnosti som však nikto. Zoznam autorových rubrík:  SpiritualitaBiohackingNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu